مزایا وعوارض جانبی شیر تیستل یا عصاره‌ی دانه‌ی خار مریم

شیرتیستل یا سیلی مارین از یک گیاه گلدار مرتبط با خانواده‌ی کاسنی وخانواده‌ی آمبروسیا تولید می‌شود. این گیاه، بومی کشورهای مدیترانه‌ای است در برخی منابع به آن خار مریم یا holy thistleنیز گفته شده است.

استفاده‌های شیر تیستل چیست؟

 این ماده در طب سنتی برای درمان مشکلات کبدی نظیر سیروز، یرقان، هپاتیت و اختلالات کیسه‌ی صفرا مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از مزایای دیگر شیر تیستل عبارتند از:

·        مزایای قلبی عروقی از طریق کاهش کلسترول

·         مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سیروزکبدی

Silymarinاصلی‌ترین ماده‌ی فعال در شیر تیستل است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است اما هنوز معلوم نیست چه عملکردی در بدن دارد.

در حال حاضر، محققان شواهد علمی کافی در مورد فواید این ماده برای رفع مشکلات کبدی نیافته‌اند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که شیر تیستل ممکن است به افرادی‌که به بیماریهای کبدی مرتبط با الکل مبتلا می باشند، کمک کند. سایر مطالعات بر روی گروه‌های دیگری از افراد، هیچ شواهدی از بهبود  عملکرد کبدی را نشان نداده‌اند.

در برخی مطالعات مشخص شده است شیر تیستل آسیب‌های وارده به کبد بر اثر سموم صنعتی مانند تولوئن و زایلن را برطرف می‌کند. در حال حاضر  به اطلاعات بیشتری قبل از تجویز این ماده توسط پزشکان، به منظور فواید کبدی آن نیاز است.

 آیا شیر تیستل برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؟

 تحقیقات پزشکی بیانگر بهبود دیابت با استفاده از شیر تیستل همراه با سایر درمانهای سنتی نیست. مطالعات نشان داده‌اند مقدار قند خون با استفاده از شیر تیستل در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش می یابد و مقدار کلسترول خون این افراد نیز بهبود می‌یابد.

محققان همچنین دریافتند که استفاده از شیر تیستل موجب بهبود مقاومت به انسولین می‌شود که یکی از شاخص‌های کلیدی ابتلا به دیابت نوع 2 است. دیابت یک بیماری جدی است، به همین دلیل قبل از مصرف هر گونه مکمل یا داروی گیاهی حتماً باید با پزشک خود در مورد تداخل احتمالی آنها با داروهایی که مصرف می کنید، مشورت نمایید.

 آیا شیر تیستل برای قلب مفید است؟

 این ماده با کاهش کلسترول بد ممکن است احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهد، با این حال، مطالعات در مورد فواید قلبی عروقی این ماده تنها بر روی افراد دیابتی انجام شده است که غالباً میزان کلسترول خونشان بالا می‌باشد، هنوز مشخص نشده است که شیر تیستل دارای همین اثرات بر روی سایر افراد باشد.

نحوه ی استفاده از این ماده چگونه است؟

 از این ماده به صورت خوراکی در مکمل‌ها یا همراه با چای استفاده می‌شود، شیر تیستل می‌تواند  با سایر ترکیبات گیاهی ترکیب و استفاده شود.

آیا شیر تیستل دارای عوارض جانبی است؟

 این ماده معمولاً دارای عوارض جانبی جدی کمی است، مطالعات نشان داده است که مصرف این ماده تا 41 ماه بی خطر است. شیر تیستل می‌تواند موجب اسهال شود، اما بندرت موجب تهوع، نفخ، گاز معده و ناراحتی معده می شود. زنان باردار و شیرده باید از مصرف آن اجتناب کنند. اگر شما به گیاه  آمبروسیا ، حساسیت دارید بهتر است از مصرف شیر تیستل اجتناب کنید. شیر تیستل ممکن است سبب بروز بثورات شود یا منجر به واکنش آلرژیک شدید گردد. از آنجائیکه  شیر تیستل ممکن است اثرات استروژن را تقلید کند برخی از زنان باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند. این زنان شامل زنانی هستند  که به تومورهای فیبروئیدی یا اندومتریوز مبتلا هستند. علاوه بر این زنانی که به سرطان سینه‌، رحم با یا تخمدان مبتلا هستند، نباید از این دارو استفاده کنند. همیشه به یاد داشته باشید با پزشک خود در مورد مصرف هر یک از مکمل‌هایی که قصد مصرف آنها را دارید، مشورت نمایید زیرا این مواد ممکن است با برخی داروها تداخل کنند.

منبع:www.webmd.com/heart-disease/milk-thistle-benefits-and-side-effects#1